Vijf kenmerkende woorden voor het werk als praktijkopleider

Aandacht, afwisseling, coachen, groeien en genieten. Vijf woorden die kenmerkend zijn voor het werk als praktijkopleider. Waarom? Dat vertelt Mariëlle hieronder, dus lees snel verder!

Aandacht

In het werk als praktijkopleider draait het om aandacht. Aandacht voor de studenten en aandacht voor de werkbegeleiders. Regelmatig spreken we onze studenten om even te horen hoe het met hen en met hun leerproces gaat. Als praktijkopleider vind ik het belangrijk dat studenten echt gezien worden!

De werkbegeleiders geven we aandacht door coaching en begeleiding bij het leerproces van de studenten. Zij kunnen ons laagdrempelig benaderen met vragen.

Bij RST hebben we vier praktijkopleiders. Naast aandacht voor studenten en werkbegeleiders, hebben we ook aandacht voor elkaar. We spreken elkaar regelmatig, zowel online als offline, om te horen hoe het gaat en om te overleggen over het werk.

Afwisseling

Je werk als praktijkopleider is erg afwisselend. Elke dag spreek ik zo’n vier of vijf studenten uit de kraamzorg of de wijkverpleging. We geven als praktijkopleiders scholing aan onze werkbegeleiders en organiseren webinars om nieuwe leerlingen en stagiairs ‘warm’ te maken voor een leerwerk- of stageplek bij RST. Maar ook het bijhouden van de mailbox hoort erbij. Die stroomt namelijk dagelijks vol met vragen van studenten uit de kraamzorg en wijkverpleging, vragen van scholen en vragen van werkbegeleiders over het begeleiden en beoordelen van studenten.

Coachen

Als praktijkopleider heb je een belangrijke taak: coachen. Je coacht studenten in hun leerproces. Je staat als het ware naast hen en vraagt ze wat ze nodig hebben, zodat ze zich op een veilige manier kunnen ontwikkelen tot startbekwame zorgprofessionals. Daarnaast coach je ook de werkbegeleiders, zodat zij kunnen aansluiten op de opleidingsbehoeften van studenten.

Groeien

De coaching in het leerproces van studenten moet uiteindelijk leiden tot groei. Je ziet studenten aan het begin van hun stage- of opleidingsperiode. Soms moeten ze nog alles van A tot Z leren over de zorg. Maar als je vervolgens aan het eind van die periode ziet dat een student de zorg helemaal zelfstandig kan geven en daarover vertelt alsof hij of zij dat al jaren zo doet, is dat toch gaaf?!

Veel studenten vinden het moeilijk om initiatief te nemen of om feedback te geven of te vragen. Veel studenten vinden het spannend om vragen te stellen, om een huisarts of een andere discipline te bellen, of om een praatje te maken met de cliënt. In de gesprekken stimuleer je hen om hiermee aan de slag te gaan. Het is dan super leuk om in een volgend gesprek van de trotse student te horen dat zij of hij een huisarts heeft gebeld, of iemand feedback heeft gegeven.

Genieten

Ik geniet ervan als ik studenten zie groeien en als ik ze een stap verder kan helpen in hun leerproces. Ik geniet ervan als een stagiair de stageperiode bij RST goed heeft afgerond en daar positief op terugkijkt. Ik geniet ervan als een leerling, na een periode hard werken, zijn of haar diploma heeft behaald en bij RST aan de slag gaat als gediplomeerd verzorgende, (wijk)verpleegkundige of kraamverzorgende. Kortom, het werken als praktijkopleider is echt genieten!

Lijkt het jou ook leuk om als praktijkopleider bij RST aan de slag te gaan? Bekijk dan deze vacature eens!