“Technologie helpt ons verder, maar is geen doel op zich”

Melanie Visser is wijkverpleegkundige in team Kootwijkerbroek én heeft innovatie als haar specialisme. Ze verdeelt haar tijd als innovatiewijkverpleegkundige over het zorgen voor cliënten en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden die in de zorg kunnen worden toegepast. 

Eindverantwoordelijk voor innovatie

Als innovatiewijkverpleegkundige is Melanie verantwoordelijk voor nieuwe ontwikkelingen die binnen RST plaatsvinden en ingezet worden. “In elk wijkteam zit een aandachtsvelder Technologie. Die komt met nieuwe ideeën en is echt de kartrekker in het team. I-nurses zijn aanspreekpunt voor de aandachtsvelders. Zij onderhouden contact met bedrijven van innovaties die al ingezet zijn. Ik ben zelf aanspreekpunt voor de i-nurses en daarnaast is mijn rol behoorlijk breed. Ik ga op zoek naar nieuwe dingen, woon congressen bij, leid projectgroepen en implementeer innovaties.”

Innovaties worden op verschillende manieren in de teams gebracht. “In onze database zien we welke innovaties in welk team zijn. Aan de hand daarvan neem ik contact op met de teams. Een nieuw idee kan overigens ook vanuit het team zelf komen. Vaak speelt binnen het team ook al wel de vraag: ‘Waarom hebben we dit nog niet bij die cliënt toegepast?’ Nadat we vervolgens een pilot hebben gedraaid, implementeren we het in de verschillende teams. Dan worden ook de i-nurses erbij betrokken, want zij zijn de personen die dit binnen hun eigen team werkend moeten krijgen.”

Ambassadeurs van technologie

Voor Melanie, de aandachtsvelders en de i-nurses, is training en scholing een belangrijk onderdeel. “We zijn immers ambassadeurs van technologie. Allemaal hebben we scholing gevolgd. Daar leren we onder andere hoe je de beste oplossing kiest voor cliënten. Het antwoord is namelijk niet altijd direct wat voor de hand ligt. Soms loopt een cliënt weg van huis, naar de supermarkt bijvoorbeeld. De oplossing is dan om gps-tracking in te zetten. Maar je moet eerst even de cliënt in kaart brengen: waarom doet hij dit? Misschien denkt hij wel: ‘We hebben drinken te weinig.’ Op dat moment is er dus een andere aanpak nodig. Het vraagt echt om maatwerk.”

Innovatieve knuffelbeer

Melanie geniet van haar rol als kartrekker van technologie. “Mijn uitdaging is elke dag weer om dingen te vinden die je collega’s ontlasten en cliënten zelfredzaam maken. We kunnen de zorg doen zoals we het 50 jaar geleden deden, maar het is mooi dat er zoveel goede, nieuwe ideeën bedacht zijn die collega’s en cliënten helpen. En niet alleen op het gebied van zelfredzaamheid en tijdsbesparing, maar ook op sociaal vlak. Zo hebben we bijvoorbeeld een knuffelbeer waarin naasten een boodschap kunnen inspreken. Die boodschap kan afgespeeld worden via de beer, met de stem van de naaste. Zo voelt iemand de liefde van een knuffelbeer met een stem van de naaste.”

Combinatie met werk als wijkverpleegkundige

De verdeling tussen werken in haar team en bezig zijn met innovatie is voor Melanie fiftyfifty. Een goede balans wat haar betreft. “Ik denk ook dat dat belangrijk is omdat je in het werkveld blijft. Je ziet wat er speelt, wat belangrijk is. Je hebt de ervaring van je eigen cliënten in combinatie met nieuwe hulpmiddelen. Als ik alleen maar bezig zou zijn met innovatie, zou ik de cliënten uit het oog verliezen. Je komt er dan achter dat de praktijk niet zo werkt.”

Omgaan met weerstand

Binnen RST ziet Melanie veel vooruitgang in de verschillende vormen van innovatie die al toegepast zijn, maar herkent ook af en toe weerstand bij collega’s of cliënten. Voor haar een belangrijk signaal om in gesprek te blijven en samen te zoeken naar de beste oplossing voor de cliënt. “Op zo’n moment is het belangrijk dat we de achterliggende gedachtes van de innovatie vertellen en in gesprek zijn met de cliënt. De zorg die we verlenen wordt door de cliënten enorm gewaardeerd, maar diep vanbinnen willen ze toch graag zelfredzaam zijn. Dat is dan ook altijd het achterliggende doel van het inzetten van technologie. Technologie is geen doel op zich. Het zijn unieke, persoonlijke situaties. Of iets werkt is dus ook afhankelijk van de situatie. Soms kan het zijn dat de technologie niet werkt, dan komen we met liefde de zorg verlenen die we al verlenen.”

RST als voorloper

Melanie is trots op hoe RST als organisatie bezig is met innovatie. “Ik hoor steeds meer geluiden van situaties waarbij collega’s hulp inroepen. Ik vind het heel mooi om te zien dat collega’s daar al aan denken! Steeds meer zorgverleners zijn bezig met de vraag hoe we dingen anders kunnen oplossen. Het mooiste is als wij voorop gaan lopen hierin en als het een onderdeel van ons werken gaat worden. Het is geen doel op zich. Wij moeten de zorgorganisatie zijn die passende zorg verleent, en als de situatie daarom vraagt, met behulp van technologie.”