Kennis over zorgtechnologie opdoen in een innovatielab én borgen in je eigen woonkamer

Colinda Geurtsen werkt als verpleegkundige in de wijk en sinds kort ook 8 uur als innovatieverpleegkundige voor RST Zorgverleners, een landelijke zorgaanbieder in de VVT (Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg). Samen met projectgroepen starten ze nieuwe innovaties op, draaien ze pilots, evalueren ze en helpen ze bij het uitrollen van zorgtechnologie.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Buro Strakz (24 januari 2022) | Tekst: Suzanne Verheijden

Ze kreeg de kans om deel te nemen aan een training Ambassadeur Zorgtechnologie van Buro StrakZ met de bijbehorende kennisgame FactZ. Ook werd er een grote groep collega’s opgeleid in de training Basis Zorgtechnologie.

Colinda: “Dat we samen opgeleid werden is voor mij superhandig, want daardoor zijn er meer collega’s van de werkvloer enthousiast geworden over zorgtechnologie. Ze hebben veel meer mogelijkheden en producten ontdekt waar ze zelf enthousiast over raken. Dat maakt mijn werk makkelijker.”

Ze vond de training voor ambassadeur zelf ook erg interessant en heeft bijvoorbeeld kennis opgedaan over het motiveren van collega’s en hoe je omgaat met weerstand. “Ik snap nu beter hoe mensen die niet zijn opgevoed met de technologie weerstand kunnen ontwikkelen.” Ze gaat in de implementatie van een nieuw product zeker bewust kijken naar de 4 typen technologiegebruikers. “Bij medewerkers en cliënten!”

Productkennis, handige websites en goed vergelijken

Ze heeft veel nieuwe producten leren kennen. “Het uitproberen van alle zorgtechnologie in het innovatielab vonden we allemaal een heel leuk onderdeel van de training. Maar ook de kennis. Ik wist zelf ook niet precies wat alles inhield zoals kunstmatige intelligentie en nu wel.”

Colinda kreeg ook allerlei tips zoals ook het gebruik van bepaalde websites die ze niet kende waar ze heel veel informatie op kan vinden en die die gebruikt ze nog steeds. De werkvorm waar ze veel van geleerd heeft is die waarbij je een vergelijking moet maken tussen vier producten die op elkaar lijken. We moesten onderzoeken wat de voor- en nadelen waren en welke van deze vier het beste paste bij jouw specifieke cliënt.

Colinda: “Dan ontdek je dat de producten erg op elkaar lijken maar dat als je de diepte in gaat je er achter komt dat er toch wel belangrijke verschillen zijn. Het is dus heel belangrijk dat wij dit soort vergelijkingen doen om te kijken wat er nog meer op de markt is wat het beste de vraag oplost. Sowieso maakte de training me nog bewuster van de noodzaak van inzet van een product op basis van een cliëntvraag. De tweede dag was online en ook die was door de afwisseling in werkvormen prima te volgen.”

Recordsnelheid

Colinda viel op bij Buro StrakZ omdat ze als allersnelste ooit de game doorliep. Recordhouder dus! De game (beschikbaar voor VVT en VG) geeft op alle belangrijke thema’s kennisvragen met 4 mogelijke antwoorden die je beantwoordt op je smartphone of tablet. Als je 80% van de vragen 2x goed beantwoord hebt, krijg je een certificaat en een flinke lading accreditatiepunten. Colinda: “ Ik wist in het begin niet zo goed wat ik moest verwachten van de game en ik had hem gedownload op mijn privé-telefoon. Als ik dan even niks te doen had ging ik de game spelen in plaats van de was doen.

Ik vond het heel erg leuk en herkende ook veel uit de trainingsdagen dat door deze game geborgd werd. Je bent toch weer sommige dingen kwijt uit de training en met de game komt dat weer terug. Producten, doelen, implementatie, ethiek en privacy, alles kwam aan bod. De game is eigenlijk wel voor iedereen geschikt, ook als je geen voorkennis hebt. Als je nog helemaal niks met innovatie hebt leer je dat door de herhaling van de kennisgame vanzelf. Het brengt je ook op ideeën door alle producten die langs komen voor jouw sector.”

Spelend leren, maar met mate

De kunstmatige intelligentie die in deze game zit zorgt ervoor dat je de lesstof aangeboden krijgt op een tijd en met een duur die bij jou past. Ook de volgorde van vragen wordt aangepast aan jouw prestaties. Soms kreeg Colinda dan ook een melding dat ze die dag geen vragen meer ‘mocht’ beantwoorden. “Dat is soms wel eens jammer als je er net lekker inzit” zegt ze lachend, “maar ik snap het wel! Je moet er wel echt geconcentreerd bij blijven.”

Ze was ook blij met de accreditatiepunten: “Dat je punten verdient met iets wat je interessant vindt en waar je echt wat aan hebt in je werk… dat is natuurlijk heel fijn. En dan ook nog met een game. Gewoon op je eigen bank. Je leert heel veel zonder dat je eigenlijk door hebt dat je aan het leren bent. Op een spelende manier en niet met een saai boek.”

RST Zorgverleners vindt technologie heel belangrijk om goede zorg te kunnen blijven leveren en besteedt er landelijk veel aandacht aan met alle afdelingen. “Technologie is heel belangrijk voor de zorg. Als we bij een cliënt de Medio (slimme medicijndispenser red.) inzetten en daarmee drie bezoekjes per dag besparen, kunnen we voor die tijd weer een andere cliënt van de wachtlijst bedienen zodat de zorg doorgaat. Los van het effect dat het product heeft op de zelfredzaamheid van de cliënt.

We zijn bezig met een nieuwe visie op technologie om medewerkers en cliënten goed mee te nemen. En daar ga ik mijn kennis voor inzetten!”

Wie gaat het record van Colinda verbreken op de bank in de woonkamer? #gameon!